Ταξίδια μ’ έναν Απόστολο Λεπτομερειακά και προσωπικά - Point of view

Εν τάχει

Ταξίδια μ’ έναν Απόστολο Λεπτομερειακά και προσωπικά




Ο κατασκευασμένος Παύλος

Όπως είπαμε πριν, έτσι λέγω τώρα ξανά, εάν κάποιοι κηρύσσουν άλλο ευαγγέλιο σε σας εκτός από αυτό που σεις λάβατε, αφήστε τους να είναι καταραμένοι… Διότι εγώ δεν το παρέλαβα από άνθρωπο αλλά μέσω της αποκάλυψης του Ιησού Χριστού. «Γαλάτες» 1.9,12.
Η μοίρα του ήρωά μας Παύλου ήταν μια εκκαθολικευένη αγιοσύνη. Από πού όμως προέκυψε ο υπερ-απόστολος; Εάν, όπως φαίνεται πιθανό, ο Μαρκίων έπλασε αυτό που έμελε να γίνει ο φορέας των ιδεών του, τον Παύλο της Καινής Διαθήκης δηλαδή, αυτός χρησιμοποίησε λίγο πολύ δικό του βιογραφικό υλικό, ειδικά από τον αγώνα για επικράτηση που διεξήγαγε εναντίον της ομάδας της Ρώμης. Ο Μαρκίων όπως ο «Παύλος», γνώριζε την αλήθεια, ένα μυστήριο που φανερώθηκε σ’ αυτόν μέσω αποκαλύψεως.
Ως μεγιστάνας εφοπλιστής από την Σινόπη (λιμάνι της Μαύρης θάλασσας, εκατό μίλια Βόρεια της Γαλατίας) ο Μαρκίων απολάμβανε οικονομική ανεξαρτησία και ήταν σε θέση να κάνει μεγάλα ταξίδια. Μέχρις ενός σημείου αυτός χρηματοδοτούσε την εκκλησία στη Ρώμη έως ότου αναθεματισθεί και επιστρέψει στην ανατολή. Φαίνεται εξοικειωμένος με τις θαλάσσιες γραμμές και τους συνακόλουθους κινδύνους τους οποίους παρουσιάζει τόσο ανάγλυφα στην Παύλεια διήγηση. Για να δώσει στην θεολογία του πρόσθετη «αυθεντία» έπρεπε να την προβάλει σε μια παρωχημένη «αποστολική εποχή». Πιθανώς να επέλεξε το όνομα «Παύλος» (που σημαίνει «μικρός» ή «ταπεινός») ως αντανάκλαση της δικής του θέσης.
Όταν ο Καθολικισμός επίταξε το έργο του Μαρκίωνα, οι γραφιάδες στην Ρώμη αναμφίβολα θα χρησιμοποίησαν τα έργα του Ιώσηπου, πηγή πολλαπλής χρησιμότητας για τα Χριστιανικά βιβλία, για πρόσθετο υλικό. Και εκεί δεν βρήκαν τον Παύλο, αλλά τον Σαύλο (Σαούλ), έναν αχρείου χαρακτήρα Ηρωδιανό αριστοκράτη. Αυτό το υλικό έγινε ο πυρήνας για το προοίμιο του ιστορικού του Παύλου, της «ζωής του στον Ιουδαϊσμό». Λεηλατήθηκε βεβαίως και η ζωή του ίδιου του Ιώσηπου. Επεισόδια της βιογραφίας του Ιουδαίου ιστορικού ακούγονται πολύ κοντά στο ιστορικό του Παύλου ειδικά του ναυαγίου στον δρόμο για την Ρώμη.
Ο Ιώσηπος δεν ήταν απλά ένας ιστορικός. Πριν τον πόλεμο διορίσθηκε από τον αρχιερέα Ανανία διοικητής της Γαλιλαίας, με επιστολή που τον προόριζε για καταπιεστή («διώκτη») των ριζοσπαστικών κινημάτων. Μια από τις αντάρτικες ομάδες με τις οποίες ασχολήθηκε μέσα και γύρω από την Τιβεριάδα διοικείτο από αρχισυμμορίτη ονομαζόμενο …Ιησού.
"Προφθάνει, όμως, ο Ιησούς του Σαπφία, που ήταν αρχηγός των επαναστατών όπως ήδη αναφέραμε, στην παράταξη των ναυτών και των απόρων, παίρνοντας μαζί του μερικούς από τους κατοίκους της Γαλιλαίας, έβαλε φωτιά σ’ όλα τα οικήματα των ανακτόρων…Τότε επίσης ο Ιησούς και οι οπαδοί του έσφαξαν όλους τους Έλληνες κατοίκους της Τιβεριάδας, όσους πριν τον πόλεμο ήταν εχθροί τους".
– Ιωσήπου, Βίος 12.

Από πού απεκόμισαν τις ιδέες τους?
Ο Ιώσηπος αναφέρεται στον Σαύλο, ένα άπληστο Ηρωδιαία αριστοκράτη, κατά την διάρκεια της Ιουδαικής επαναστάσεως του 66-74. Βοήθησε αυτός ο αηδιαστικός Σαύλος τον συγγραφέα των πράξεων να διαμορφώσει την διήγηση του απόστολου?
 Ιώσηπος
Το αφηγηματικό στοιχείο
Οι πράξεις των Αποστόλων
" Βλέποντας λοιπόν αυτοί που είχαν δύναμη και επιρροή ότι δεν μπορούν να καταστείλουν την εξέγερση και ότι θα είναι τα πρώτα θύματα της εκδίκησης των Ρωμαίων, θέλησαν να αποποιηθούν των ευθυνών και έστειλαν δύο αποστολές, μία στον Φλώρο με επικεφαλής τον Σίμωνα, γιό του Ανανία, και μία στο Αγρίππα, στην οποία μετείχαν διακεκριμένα πρόσωπα, όπως ο Σαύλος και ο Αντίπας και ο Κοστόβαρος όλοι μέλη της βασιλικής οικογένειας. Και οι δύο αποστολές τους παρακάλεσαν να έρθουν στην πόλη με στρατό και να καταπνίξουν την εξέγερση, πριν επιδεινωθεί η κατάσταση. "
– Ιουδαϊκοί πόλεμοι, 2, 17.
Ο Σαύλος ήταν ισχυρός άνδρας.


Ο Σαύλος κερδίζει πρόσβαση προς τον βασιλιά Ηρώδη Αντίπα..
Ο Σαύλος ήταν ισχυρός άνδρας.
"Σαυλος δε ελυμαίνετο την εκκλησίαν κατα τους οικους εισπορευόμενος, σύρων τε ανδρας και γυναικας παρεδίδου εις φυλακήν." (Πράξεις 8.3)
Ο Σαύλος/ Παύλος κερδίσει πρόσβαση προς τον βασιλιά Ηρώδη Αντίπα:
"Αγρίππας δε προς τον Παυλον εφη, Επιτρέπεταί σοι περι σεαυτου λέγειν. τότε ο Παυλος εκτείνας την χειρα απελογειτο, Περι πάντων ων εγκαλουμαι υπο Ιουδαίων, βασιλευ Αγρίππα, ηγημαι εμαυτον μακάριον επι σου μέλλων σήμερον απολογεισθαι," (Πράξεις 26.1,2)
Ο Σαύλος ήταν συγγενής του Ηρώδη Αντίπα. Σχετιζόταν ο Παύλος/Σαύλος με τους Ηρωδιείς?
"Ησαν δε εν Αντιοχεία κατα την ουσαν εκκλησίαν προφηται και διδάσκαλοι ο τε Βαρναβας και Συμεων ο καλούμενος Νίγερ, και Λούκιος ο Κυρηναιος, Μαναήν τε Ηρώδου του τετραάρχου σύντροφος και Σαυλος. (Πράξεις 13.1)
Επίσης σημειώνει: "ασπάσασθε Ηρωδίωνα τον συγγενη μου." (Ρωμαίους 16.11).
"Ο Ανανίας ήταν εξαιρετικά σκληρός προς τους άλλους, μέσω του πλούτου του, που του επέτρεπε εκείνους που ήταν περισσότερο έτοιμοι να τον δεχθούν. Ο Κοστοβάρος επίσης και ο Σαύλος συγκέντρωσαν για λογαριασμό τους ένα πλήθος αδύναμων αχρείων, και αυτό επειδή προέρχονταν από βασιλική οικογένεια, και έτσι αποκτούσαν ερείσματα ανάμεσά τους, εξ αιτίας της συγγένειας τους με τον Αγρίππα· αλλά χρησιμοποιούσαν ακόμα και βία, και ήσαν απόλυτα έτοιμοι να λεηλατήσουν εκείνους που ήσαν ασθενέστεροι από αυτούς."
– Αρχαιότητες 20.9.4
Ο Σαύλος χρησιμοποιεί βία.
Κατακλέβει πιο αδύνατους από αυτόν.
Ο Σαύλος χρησιμοποιεί βία κατά των πράων και ήπιων Χριστιανών:
"δε Σαυλος, ετι εμπνέων απειλης και φόνου εις τους μαθητας του κυρίου, προσελθων τω αρχιερει" (Πράξεις 9.1)
"Μετά από την καταστροφή αυτή του Κέστιου, πολλοί εξέχοντες Ιουδαίοι, εγκατέλειψαν την πόλη σαν ναυαγοί το πλοίο. Έτσι οι αδελφοί Κοστοβάλος και Σαύλος μαζί με τον Φίλιππο, γιό του Ιακίμο, που ήταν στρατοπεδάρχης του Αγρίππα, έφυγαν από τα Ιεροσόλυμα και ακολούθησαν τον Κέστιο."
– Ιουδαϊκοί πόλεμοι, 2, 20.1
Ο Σαύλος και άλλοι πλούσιοι Ιουδαίοι εγκαταλείπουν τα Ιεροσόλυμα εξ αιτίας των κινδύνων.


Ο Πάυλος /Σαύλος εγκαταλείπει τα Ιεροσόλυμα εξ αιτίας των κινδύνων.:
"ελάλει τε και συνεζήτει προς τους Ελληνιστάς. οι δε επεχείρουν ανελειν αυτόν. επιγνόντες δε οι αδελφοι κατήγαγον αυτον εις Καισάρειαν και εξαπέστειλαν αυτον εις Ταρσόν." (Πράξεις 9.29,30)
"Στο μεταξύ ο λαός της Δαμασκού, μαθαίνοντας τα νέα για την καταστροφή που υπέστησαν οι Ρωμαίοι, έσπευσαν να εξοντώσουν τους Ιουδαίους που ζούσαν στην πόλη τους. Καθώς τους είχαν από καιρό εγκλωβισμένους στο γυμναστήριο, θέλοντας να προστατευθούν λόγω της καχυποψίας που είχαν εναντίον τους, θεωρούσαν ότι δεν θα ήταν δύσκολο να εφαρμόσουν το σχέδιό τους. Το μόνο που φοβόντουσαν ήσαν οι γυναίκες τους, οι οποίες είχαν όλες προσηλυτισθεί στην Ιουδαϊκή θρησκεία, εκτός ολίγων εξαιρέσεων. Γι αυτό βασική τους προσπάθεια ήταν να κρατηθεί το μυστικό. Επιτέθηκαν τελικά στους Ιουδαίους, έτσι στριμωγμένοι και άοπλοι όπως ήταν, και μέσα σε μια ώρα τους εξόντωσαν όλους χωρίς έλεος, κάπου δέκα χιλιάδες πεντακόσιους."
– Ιουδαϊκοί πόλεμοι, 2, 20.2
Προσηλυτισμός στην Δαμασκό οδηγεί σε φόνο.
Οι Ιουδαίοι έχουν πείσει τις Σύριες συζύγους να ασκήσουν την Ιουδαϊκή θρησκεία. Αυτό προκαλεί δυσαρέσκεια. Ο κόσμος στρέφεται εναντίον των Ιουδαίων, στριμώχνοντας τους στο γυμναστήριο και σκοτώνοντας τους.
Προσηλυτισμός στην Δαμασκό οδηγεί σε φόνο:
"Σαυλος δε μαλλον ενεδυναμουτο και συνέχυννεν τους Ιουδαίους τους κατοικουντας εν Δαμασκω, συμβιβάζων οτι ουτός εστιν ο Χριστός. Ως δε επληρουντο ημέραι ικαναί, συνεβουλεύσαντο οι Ιουδαιοι ανελειν αυτόν. εγνώσθη δε τω Σαύλω η επιβουλη αυτων. παρετηρουντο δε και τας πύλας ημέρας τε και νυκτος οπως αυτον ανέλωσιν.." (Πράξεις 9.22,24)
" Θα αναφερθούμε αργότερα στο πως ο Αντύπας, που είχε εγκλωβισθεί μαζί τους στην πολιορκία των βασιλικών ανακτόρων θέλοντας να φύγει φονεύθηκε από τους εξεγερμένους. Ο Κέστιος έστειλε τον Σάουλο και τους συντρόφους του, μετά από αίτημά τους , στον Νέρωνα που βρισκόταν στην Αχαΐα, για να τον ενημερώσουν πάνω στην κατάσταση στην οποία είχαν περιέλθει και να επιρρίψουν ευθύνες για τον πόλεμο στον Φλώρο. Ήλπιζαν ότι με το να ξεσπάσει τον θυμό του πάνω στον Φλώρο, οι ίδιοι θα κινδύνευαν λιγότερο."
– Ιουδαϊκοί πόλεμοι, 2, 20.1
Ο Σάουλος ( και οι φίλοι του) στέλνονται στην Ελλάδα (Αχαΐα)
Ο Σάουλος ελπίζει ότι θα πείσει τον Καίσαρα Νέρωνα για την αθωότητά του.
Ο Παύλος (και οι φίλοι του ) στέλνονται στην Ελλάδα (Αχαΐα)- Αθήνα και Κόρινθο:
" εὐθέως δὲ τότε τὸν Παῦλον ἐξαπέστειλαν οἱ ἀδελφοὶ πορεύεσθαι ὡς ἐπὶ τὴν θάλασσαν· ὑπέμενον δὲ ὅ τε Σίλας καὶ ὁ Τιμόθεος ἐκεῖ. οἱ δὲ καθιστῶντες τὸν Παῦλον ἤγαγον αὐτὸν ἕως ᾿Αθηνῶν, καὶ λαβόντες ἐντολὴν πρὸς τὸν Σίλαν καὶ Τιμόθεον ἵνα ὡς τάχιστα ἔλθωσι πρὸς αὐτόν, ἐξῄεσαν. (Πράξεις 17.14,15)
Ο Παύλος ελπίζει ότι θα πείσει τον Καίσαρα Νέρωνα για την αθωότητά του.
" Αλλά όταν ο Αλμπίνος άκουσε ότι ο Γέσιος Φλώρος ερχόταν να το διαδεχθεί, επιθύμησε να εμφανισθεί ότι κάνει κάτι που μπορεί να ήταν ευεργεσία προς τους κατοίκους των Ιεροσολύμων· έτσι αυτός παρουσίασε όλους εκείνους τους φυλακισμένους οι οποίοι του φαίνονταν ότι αξίζουν προφανέστατα τον θάνατο, και διέταξε εν συνεχεία να τους θανατώσουν.
Αλλά γι κείνους που φυλακίστηκαν για κάποιες ασήμαντες αφορμές, τους πήρε χρήματα τους και τους ελευθέρωσε· με τον τρόπο αυτό άδειασαν οι φυλακές αλλά η χώρα γέμισε κλέφτες. "
– Αρχαιότητες 20.9.5.
Ο έπαρχος ελπίζει σε δωροδοκία από κείνους που φυλακιστήκαν για ασήμαντες παραβάσεις. Ο έπαρχος ελπίζει σε δωροδοκία από τον αθώο απόστολο:
"Μετα δε ημέρας τινας παραγενόμενος ο Φηλιξ συν Δρουσίλλη τη ιδία γυναικι ουση Ιουδαία μετεπέμψατο τον Παυλον και ηκουσεν αυτου περι της εις Χριστον Ιησουν πίστεως. 25 διαλεγομένου δε αυτου περι δικαιοσύνης και εγκρατείας και του κρίματος του μέλλοντος εμφοβος γενόμενος ο Φηλιξ απεκρίθη, Το νυν εχον πορεύου, καιρον δε μεταλαβων μετακαλέσομαί σε. αμα και ελπίζων οτι χρήματα δοθήσεται αυτω υπο του Παύλου. διο και πυκνότερον αυτον μεταπεμπόμενος ωμίλει αυτω." (Πράξεις 24.24,26)
jesusneverexisted.com

Pages